Savilahtitalo on oivallinen paikka esimerkiksi myös koulujen käyttöön. Koulut voivat varata taloa esim. aikamatkailuun tai luokkaretkeen Vähäkyrö-seuralta: Lea Jukkara 044 5714129
kuva 1. Savilahtitalo Vähäkyrössä |
Savilahti-talo Vähässäkyrössä
(Merikaarrontie 5) tarjoaa viihtyisät ja toimivat tilat järjestää perhejuhlia, kokouksia, kursseja, näyttelyjä ja muita tilaisuuksia. https://vahakyroseura.fi/savilahti-talo
Ympäristö
Piha sekä taloa ympäröivä puutarha ja historiallinen miljöö tarjoavat oivalliset puitteet kesäisille ulkoilmatapahtumille.
kuva 2. Näyttelytilan himmeleitä |
Puutarhassa on tilaa oleskeluun ja lapsille on pihassa leikkialue. Vanhan kansakoulun henki elää lehtevässä vaahterakujassa ja avoimessa pihapiirissä. Kokonaisuuden täydentää talon tuntumassa avautuva komea Kyrönjoen kulttuurimaisema.
kuva 3. Näyttelytilan pläkkituotteita |
Näyttelytilaksi kunnostettu luokkahuone talon alakerrassa palvelee hyvin taiteentekijöitä ja -ystäviä.
Ilmava korkea tila valkoisine seinineen päästää taideteosten värit ja muodot hyvin esiin. Luokan takaseinällä on näyttelyvitriini joka tarjoaa katsauksen Vähänkyrön historiaan.
kuva 4. Näyttelytilan vanhoja raamattuja |
Juhlasali Koulun entinen liikunta- ja juhlasali on helposti muunneltavissa eri tilaisuuksien tarpeisiin. Valoisassa salissa on noin 100 istumapaikkaa. Ohjelma voidaan tarvittaessa välittää muihin sisä- ja ulkotiloihin. Juhlasalin tapahtumat voidaan välittää näyttelytilan valkokankaalle ja näin myös näyttelytilassa voidaan nauttia salin tapahtumista.
Salin vanha harmoni ja näyttämökoroke palauttavat mieliin kevätjuhlan tunnelman " Jo joutui armas aika . . ."
Kahvio
Viihtyisä kahvio sosiaalitiloineen sijaitsee koulun vanhimmassa osassa, ikkunoista avautuu näkymä puutarhaan.
Käytettävissä on ajanmukainen keittiö 150 hengen astiastoineen. Vähäkyrö-Seuran emännät valmistavat tilauksesta ruoka- ja kahvitarjoilun.
kuva 5. Näyttelytilan vanhoja tekstiilimalleja |
Historiaa
Läntisen Suomen vanhin maaseutukansakoulu perustettiin Vähäänkyröön vuonna 1858. Savilahden kansakoulun, nykyisen Savilahti-talon, ensimmäinen osa valmistui vuonna 1859. Koulutaloa laajennettiin vuonna 1913 ja toinen laajennus valmistui vuonna 1952. Koulutyö talossa loppui 1992.
Vähäkyrö-Seuran haltuun kouluvanhus siirtyi vuonna 2001 ja siitä lähtien taloa pihoineen ja puutarhoineen on kunnostettu niin, että se toimii nyt viihtyisänä ja innostavana kokoontumis- ja harrastuspaikkana. Tilat soveltuvat myös liikuntaesteisten käyttöön.
kuva 6. Näyttelytilan vanhoja aapisia |
Kunnostustöitä ovat rahallisesti tukeneet Raha-automaattiyhdistys ry, Kotiseutuliitto, Pohjanmaan TE - keskus, Länsi-Suomen ympäristökeskus, Vähänkyrön kunta sekä paikalliset yritykset, yhdistykset ja yksityiset henkilöt. Muiden tilojen ja ympäristön kunnossapito hoidetaan pääosin talkoovoimin. Savilahti-talo on osa ainutlaatuista 1700-1800 -luvun miljöötä. Vieressä on kirkko (1803) ja sitä ympäröivä vanha kirkkomaa, johon pääsee maalauksin koristetun "uukkongin" eli porttihuoneen läpi. Alueella on myös kellotapuli (1767) ja vanha lukkarin virkatalo. Kotiseutumuseo sekä Nuijasodan ja Napuen taistelun muistomerkit ovat samalla mäellä.
Etäisyydet:
Vaasa 29 km, Seinäjoki 54 km, Vaasa–Kyyjärvi–tieltä, "Siniseltä tieltä" 6 km
Vähäkyröön voi tutustua koulussa videon avulla “Vähäkyrö-perinteellinen kulttuuripitäjä” Vähäkyrö, kesto 34:16.
kuva 7. Aikamatka-koulutus pulpetista käsin |
19.3.2019 Elämysten Vaasa piti koulutuksen opettajille Savilahtitalolla Aikamatkailusta. Hanna Jokinen piti ns. vanhan aijan koulua, jossa laulettiin harmoonin tahdissa, kirjoitettiin kaunokirjoitusta, laskettiin helmitaululla sekä jouduttiin jopa nurkkaan saamaan rangaistuksia. Pläkkyrimestari Pentti Tuomisen avulla teimme itsellemme pläkkipillit ja tutustuimme pläkkituotteisiin. Anne Viitasalon johdolla leikimme vanhan ajan leikkejä. Osa opettajista oli pukeutunut vanhan ajan vaatteisiin tunnelman saavuttamiseksi.
kuva 8. Hanna Jokinen toivottaa opettajat tervetulleiksi koulutukseen |
kuva 9. Pentti Tuominen kertoo pläkkituotteiden tekemisestä |
kuva 10. Pläkkipillin tekeminen |
kuva 11. pläkkituotteita |
kuva 12. Eväät vanhan ajan malliin voipaperiin käärittynä |
kuva 13. Kahvilla kahviotilassa |
kuva 14. Vanhan ajan koulussa Hanna opettajana |
kuva 15. Vanhan ajan esineitä luokkahuoneessa |
kuva 16. Vanha lukujärjestys |
kuva 17. vanhoja opetustauluja |
kuva 18. Kaunokirjoituksen harjoittelua |
Voit pitää hauskan tietovisan oppilaille linkistä:
Vanhan ajan leikkejä
PURKKIS
Tähän leikkiin tarvitaan monta pelaajaa. Pelialueen rajat on hyvä määritellä.
Yksi leikkijöistä on etsijä. Pallo laitetaan keskelle nurmikkoa ja joku potkaisee sen mahdollisimman kauas. Etsijä hakee pallon ja muut menevät piiloon.
Kun etsijä on tuonut pallon entiselle paikalleen hän huutaa "Purkki kotona!"
ja alkaa etsiä toisia pelaajia.
Aina, kun etsijä näkee jonkun, hän juoksee pallon luo ja huutaa esim. "Minna purkissa!"
Toiset pelaajat voivat yrittää pelastaa kiinnijääneen siten, että he juoksevat pallon luokse etsijän huomaamatta ja potkaisevat pallon uudelleen.
Tällöin kaikki kiinnijääneet pelastuvat ja etsijä joutuu alkamaan etsimisen alusta.
Kun etsijä on löytänyt kaikki, ensimmäisenä löydetystä tulee seuraava etsijä.
Leikkiin tarvitaan pallo.
KIRKONROTTA
Leikkijät valitsevat keskuudestaan etsijän, joka kääntyy seinään päin.
Leikkijät silittävät etsijää selästä ja sanovat: "Puhdas selkä vasta pesty. Kuka siihen pisti?" Joku koskettaa muita selkeämmin selkään. Etsijä kääntyy ja yrittää arvata, kuka se oli.
Hän arvaa esim. Leenan. Leena kysyy: "Onko totta?" "Niin totta kuin kirkonrotta", vastaa etsijä. Leena sanoo "Määrää matka!" tai "Määrää luku!"
Etsijä määrää esim. "Lue viiteenkymmeneen!" Jos hän on ollut oikeassa, Leena tekee pyydetyn asian. Jos etsijä on väärässä, Leena huutaa: "Tee itse!"
Tehtävän aikana muut menevät piiloon.
Kun etsijä on valmis, hän huutaa: "Rotta kotona" ja lähtee etsimään toisia.
Löydettyään jonkun, molemmat lähtevät juoksemaan kotipesäksi valitun seinän viereen.
Jos piilossa ollut ehtii ensin, hän huutaa "Oma rotta!" (Hän voi pelastaa myös muut huutamalla "Kaikki pelastettu!"
Kotipesässä olijat voivat mennä silloin uudestaan piiloon.) Jos etsijä ehtii aikaisemmin, hän huutaa nimen mukaan esim. "Pekan rotta!" Pekka liittyy löydettyjen seuraan.
KIRKONROTTA
Leikkijät valitsevat keskuudestaan etsijän, joka kääntyy seinään päin.
Leikkijät silittävät etsijää selästä ja sanovat: "Puhdas selkä vasta pesty. Kuka siihen pisti?" Joku koskettaa muita selkeämmin selkään. Etsijä kääntyy ja yrittää arvata, kuka se oli.
Hän arvaa esim. Leenan. Leena kysyy: "Onko totta?" "Niin totta kuin kirkonrotta", vastaa etsijä. Leena sanoo "Määrää matka!" tai "Määrää luku!"
Etsijä määrää esim. "Lue viiteenkymmeneen!" Jos hän on ollut oikeassa, Leena tekee pyydetyn asian. Jos etsijä on väärässä, Leena huutaa: "Tee itse!"
Tehtävän aikana muut menevät piiloon.
Kun etsijä on valmis, hän huutaa: "Rotta kotona" ja lähtee etsimään toisia.
Löydettyään jonkun, molemmat lähtevät juoksemaan kotipesäksi valitun seinän viereen.
Jos piilossa ollut ehtii ensin, hän huutaa "Oma rotta!" (Hän voi pelastaa myös muut huutamalla "Kaikki pelastettu!"
Kotipesässä olijat voivat mennä silloin uudestaan piiloon.) Jos etsijä ehtii aikaisemmin, hän huutaa nimen mukaan esim. "Pekan rotta!" Pekka liittyy löydettyjen seuraan.
KYMMENEN TIKKUA LAUDALLA
Valitaan yksi leikkijä etsijäksi. Asetetaan 10 tikkua laudalle.
Yksi leikkijä polkaisee lautaa, jolla tikut ovat. Etsijä kerää tikut takaisin laudalle, muut juoksevat sinä aikana piiloihin. Kerättyään tikut laudalle etsijä huutaa: 10 tikkua laudalla!
Kun etsijä näkee piiloutuneen, hän koskee lautaa ja huutaa löydetyn nimen.
Löydetty tulee piilosta pois laudan luo.
Löydetyt voi "pelastaa" polkaisemalla lautaa ennen etsijää, jolloin peli alkaa alusta.
Leikkiin tarvitaan: 10 tikkua, lauta, kalikka laudan alle
MAAN RYÖSTÖ
Leikkijät piirtävät maahan omien kenkiensä kokoiset alueet, joissa seisovat.
Yhdellä leikkijöistä on pieni keppi, jonka hän heittää jollekin.
Tämä yrittää heitosta potkaista kepin mahdollisimman kauas ja mittaa sitten matkan omasta maastaan kepin putoamispaikkaan askelillaan (jalkapohjan mitta).
Sitten hän lisää omaan maahansa alueen, joka on saman kokoinen kuin kepin putoamispaikkaan mitattu askelten määrä.
Jos keppi putoaa potkaisijan omalle alueelle, hän menettää kepin pituussuunnan osoittaman alueen maastaan.
Leikkijä putoaa pelistä kun hän ei enää mahdu seisomaan molemmilla jaloillaan omalla maallaan.
Leikkiin tarvitaan: kepit leikkijöille
VÄRI
Yksi leikkijöistä on väri, joka seisoo seinää vasten selin muihin.
Toiset asettuvat lähtöviivalle noin 20 metrin päähän väristä.
Väri sanoo esimerkiksi "Se, kenellä on keltaista vaatteista, saa liikkua kolme kukonaskelta eteenpäin".
Värin käskyt vaihtelevat koko ajan ja askeltyyppiä voidaan myös vaihdella (esim. tipu, jättiläinen karhu, jänisloikka jne.).
Se, joka ensimmäisenä pystyy koskettamaan väriä ja huutamaan oman nimensä, on seuraava väri.
PEILI
Yksi leikkijöistä on peili, joka seisoo selin muihin. Toiset asettuvat lähtöviivalle noin 20 metrin päähän peilistä ja yrittävät liikkua kohti peiliä. Peili kääntyy silloin tällöin, yllättäin, liikkujiin päin. Peili ei saa vilkuilla jatkuvasti!
Jos peili huomaa jonkun liikkuvan, tämä joutuu palaamaan takaisin lähtöviivalle.
Se, joka ensimmäisenä ehtii koskettamaan peiliä ja huutamaan oman nimensä on seuraava peili.
SYLIPALLO
Istutaan rinkiin niin, että kaikkien jalat ovat ojennettuina keskelle, varpaat yhdessä.
Sitten pistetään pallo jonkun syliin ja lähdetään kierrättämään palloa ringin ympäri.
Jos pallo tippuu sylistä ulkopuolelle, niin nostetaan se jaloilla.
Palloon ei saa missään vaiheessa koskea käsin.
Leikkiin tarvitaan: pallo
NUMEROLEIKKI
Kaikki leikkijät laittavat silmänsä kiinni.
Yksi aloittaa sanomalla – YKSI
joku jatkaa ( kuka tahansa ) sanomalla:- KAKSI ja taas joku sanoo – KOLME jne.
Jos kaksi henkilöä sanoo yhtä aikaa saman numeron, joudutaan leikki aloittamaan alusta ykkösestä.
tavoitteena on saada laskettua yhdessä mahdollisimman pitkälle.
Seuraavalla kerralla voidaan yrittää rikkoa ennätys!
MIKÄ ELÄIN?
Opettaja kiinnittää jokaisen selkään lapun, jossa on jonkun eläimen nimi tai kuva.
Leikkijä yrittää saada selville mikä eläin hän on kysymysten avulla.
Hän kyselee toisilta leikkijöiltä kysymyksiä, joihin voi vastata vain KYLLÄ tai EI.
(esim. Onko minulla neljä jalkaa? Olenko karvainen? Onko minulla höyheniä? Asunko viidakossa? Asunko vedessä?)
Leikkiä jatketaan kunnes jokainen on saanut selville, mikä eläin hän on.
Leikkiin tarvitaan: eläinten nimilaput leikkijöille
PULLATAIKINA
Leikkijät muodostavat neljän hengen joukkueita.
Kussakin ryhmässä on LEIPURI, joka saa huivin silmilleen.
Hänen on sokkona tehtävä laskiaispullia, joulutorttuja, Runebergin torttuja, joulupipareita, korvapuustia ja leivoksia taikinasta, jonka kolme muuta leikkijää muodostavat.
Leipuria vaihdetaan välillä.
KOSKE KELTAISTA
Opettaja antaa ohjeen: - Koske keltaista!
leikkijät etsivät kyseisen värisen kohdan omista vaatteistaan tai muista varusteistaan ja koskettavat sillä toisen leikkijän keltaista kohtaa.
Jos jollakin leikkijällä ei ole keltaista, hän voi koskettaa toisen leikkijän keltaista kädellään.
Jos vain yhdellä on keltaista, kaikki muut leikkijät koskettavat nopeasti sitä kädellään.
Opettaja antaa uuden ohjeen.
LÄPSY
Kaikki istuvat ringissä. Valitaan yksi vapaaehtoinen, jolle annetaan kaulaliinan tai jokin muu PEHMEÄ esine käteen.
Joku ringissä oleva aloittaa leikin sanomalla jonkun muun ryhmäläisen nimen. Vapaaehtoisen täytyy lyödä sitä henkilöä, jonka nimi on sanottu, ennen kuin tämä henkilö ehtii sanoa jonkun toisen nimen.
Jos ehtii läpäistä ringissä istujaa, keskellä olija pääsee rinkiin takaisin ja läpsäisty joutuu keskelle.
Keskeltä poistuvan on sanottava jonkun nimi
Kommentit
Lähetä kommentti