Elämysten Vaasa järjesti opettajien vesoon oman kulttuuriaiheisen koulutuksen.
Koulutuksen idean kehitteleminen on malliesimerkki siitä, miten työryhmä parhaimmillaan toimii. Saimme nimittäin tänä syksynä uuden jäsenen ryhmäämme Huutoniemen koululta. Janette Westerlund on oppilaidensa kanssa kiertänyt usein kaupunkimme tärkeitä maamerkkejä ja niinpä koulutuksemme sai alkunsa Janetten ideasta, jossa bussi kiertäisi Vaasaa ja poimisimme Vaasasta kaikki tärkeimmät historialliset sekä kulttuuriin liittyvät kohteet. Tietoa opettajille siis Vaasasta ja sen historiasta! Ja mikäs sen parempi idea kuin järjestää koulutus tämän syksyn Vesossa!
Kuva 1. Lyseon lukion jugend-tyylinen K-puoli. |
Kuva 2. Oppaamme Marja Paukkunen |
Päädyimme työryhmässä kahteen bussiin. Bussien nimiksi valikoituivat Elämysbussi 1, joka esittelisi Setterbergin Vaasaa ja Elämysbussi 2, joka kiertäisi näyttäen vanhaa Vaasaa eli Vanhan Vaasan kaupunginosaa, jossa kaupunki sijaitsi ennen 1852 vuoden tulipaloa sekä Palosaarta, jossa sijaitsi ennen mm. syväsatama. Palon jälkeen kaupunki siirrettiin Klemetsön niemelle, jossa se nykyään sijaitsee. Vaikka työryhmämme jäsenille Vaasa onkin kovin tuttu kaupunki, päädyimme tilaamaan ammattitaitoisen oppaan Visit Vaasan kautta.
Kuva 3. Vaskiluodon sillalla. Oikealla Kalervo Kallion Kotka-patsas eli Suomen ilmailun muistomerkki. |
Oppaanamme kierroksilla toimi Marja Paukkunen. Marja kertoikin monipuolisesti siitä mitä
Vaasa ennen oli ja sivusi aina sitä miten kaupunki on niistä ajoista kehittynyt sekä myös tulevaisuuden suunnitelmia. Setterbergin suunnittelema ruutuasemakaava puistikkoineen onkin valtakunnallisesti merkittävä kokonaisuus ja onneksi myös vanhoja Setterbergin suunnittelemia rakennuksiakin on vielä jäljellä.
Monta hämmästyttävää seikkaakin tuli esille Vaasan historiasta. Vaasan ja Seinäjoen välillä on kuulemma ollut parhaimmillaan 40 asemaa, kun nykyään juna pysähtyy vain Tervajoella. Tai se, että hevosilla kulki Helsinkiin yli viikon, junalla taas piti yöpyä Tampereella kun matka kesti 2 päivää ja nykyään matka hurahtaa kolmessa ja puolessa tunnissa Pendolinolla.
Kuva 4. Vanhan Vaasan entinen hovioikeus ja nykyinen Mustasaaren kirkko. |
Monta hämmästyttävää seikkaakin tuli esille Vaasan historiasta. Vaasan ja Seinäjoen välillä on kuulemma ollut parhaimmillaan 40 asemaa, kun nykyään juna pysähtyy vain Tervajoella. Tai se, että hevosilla kulki Helsinkiin yli viikon, junalla taas piti yöpyä Tampereella kun matka kesti 2 päivää ja nykyään matka hurahtaa kolmessa ja puolessa tunnissa Pendolinolla.
Kuva 5. Vanhan Vaasan hiljattain löytynyt vanha tori, johon nupukivet tuotu Öjbergin pirunpelloilta. |
Kuva 6. Palosaaren nykyistä yliopistokampusta, joka ennen oli Puuvillatehdas. |
Paljon kiitoksia Marjalle opastuksesta sekä Wiik & Strömin hyvälle kuskille! Näillä eväillä voimme taas kertoa Vaasasta oppilaille monia mielenkiintoisia asioita ja tämä koulutushan uusitaan varmasti! Varsinkin uusille vaasalaisille opettajille on tärkeää saada tietoa siitä minkälaisessa upeassa kaupungissa he opettavatkaan!
ps. jos sinulla on ideoita siitä minkälaisia koulutuksia kulttuurin tai merellisyyden puitteissa haluaisit järjestettävän, niin otathan työryhmään yhteyttä! Ideoita otetaan siis vastaan myös työryhmän ulkopuolelta!
Hyvää syksyn jatkoa!
Hyvää syksyn jatkoa!
Kommentit
Lähetä kommentti