Lauantaina 27.10 Sara Kåll Luontokoulusta oli pitämässä opettajille Ulkona oppimassa -koulutusta. Opettajat pääsivät kokeilemaan Vaasan keskustassa kirkon pihalla erilaisia toiminnallisia tapoja oppia ulkona. Sara lähetti myös kaikkiin harjoituksiin ohjeistusta, joita pääsemme käyttämään.
Kuva 1. Sara ja opet |
Kuva 2. Aakkosjahdissa syntynyt lause |
Aakkosjahti: puupalikkoja ripoteltiin ympäri leikkialuetta. Osallistujat hakivat pienryhmissä puupalikat (yksi kerralla ryhmän jäsenistä lähti hakemaan yksi puupalikka kerralla). Rajoitetusti aikaa. Ehdotuksia jatkotyöstekentelyyn: lajittele vokaaleihin ja konsonantteihini, tee mahdollisin monta puulajin (lintulajin/nisäkäslajin) nimeä, tee mahdollisin monta verbiä, tee mahdollisin pisin sana/lause suomeksi/ruotsiksi/englanniksi, tee kaikki ryhmänne jäsenien nimet. Pienet lapset: hakekaa samanlainen kirjain (näytä A, B, jne), värejä eikä kirjaimia -> näytä kuva jossa esine, esim mansikka - > hae väri joka sopii esineeseen 5-6 lk ja vanhemille: yksi-muutama oppilas ovat sokkona (sokkoliinat päälle) ja hakevat sopivat kirjaimet (muu ryhmä ohjaa ”robotteja”). Viimeinen versio voi tehdä isona ryhmänä = yhteistyöharjoitus samalla.
Kuva 3. Aakkosjahdissa syntynyt lause |
Robottiohjelmointia: oppilaat ovat pienryhmissä, yksi robotti + muut ovat ohjelmoijia. Mastossa on radioaktiivisia kiviä, ryhmät pitää ”ohjelmoida” robottinsa hakemaan kivet ämpärin ja lapion avulla. Robotti ymmärtää vain tiettyjä komentoja. Pitää olla tietty aloituspaikka + keppi (”Etene keppi”-komentoa varten). Ohjelmoijat kirjoittavat komennot lapulle, järjestyksessä. Pitää miettiä missä järjestyksessä robottia laitetaan tekemään asioita (ettei esim. oteta lapiota ja ämpäriä maasta väärässä järjestyksessä). Kun komentolista on valmis, pitää laittaa tavarat takaisin aloituspaikoilleen, robotti jää listansa kanssa ja jonkun toisen ryhmän ohjelmoijat tulevat ”testaamaan” ohjelmistoa J
Kuva 4. Materiaaleja mm. robottiohjelmointiin |
Tree interview: toinen seisoo puun takana ja vastaa puun puolesta, toinen seisoo puun edessä ja vastaa
Kuva 5. Haastattelu |
Kuva 6. Luonnonmateriaalit käytössä |
Ravintoketjuhippa: Kasveilla 3 korttia, kasvissyöjillä 2 korttia ja pedoilla 1 kortti. Kasvit saavat ensin lähteä etsimään kasvupaikka (muttei saa sen jälkeen juosta, heillähän juuret ;)). Kasvisyöjät lähtevät vähän ajan päästä, pitää yrittää syödä kasveja. Jos kasvisyöjä löytää kasvin se ottaa hänet kiinni (vrt hippa) ja kasvi antaa yhden kortin. Kasvisyöjä ei saa ottaa samaa kasvia kolme kertaa kiinni. Jos kasvi jää ilman kortteja niin se palaa aloituspaikalle. Pedot lähtevät vimpana leikkiin mukaan. Tässä leikissä pedot syövät ainoastaan kasvissyöjiä (eikä kasveja). Jos peto saa kasvisyöjää kiinni hän ottaa yhden kasvisyöjän omia kortteja ja kaikki kasvikortit, minkä kasvisyöjä on ehtinyt syödä. Kannattaa lopettaa leikkiä aika pian, ja mieluummin leikkiä monta kierrosta ja vaihtaa rooleja. Keskustelukysymyksiä: Entäs luonnossa – miten kasvit voivat ”puolustautua” (myrkkyä, piikkit, polttaa, kasvaa montaa yhdessä, jne). Entäs kasvissyöjät, monet liikkuvat laumoissa – mitkä ovat hyvät ja huonot puolet liikkua laumassa? Entäs pedot – millaiset ominaisuudet on hyvä olla, jos on peto?
Kuva 7. Luonnonmateriaalit käytössä |
Kuva 8. Sara ja oranssinen lippu, jolla merkitään toiminta-alue |
- Aarrearkku liinalla, ”Sinulle, Veetille, olen hakenut pienen lehden, joka sijaitsee kävyn ja tumman kepin vieressä”
- Oranssinen lippu = alueen rajat, vrt oppilaiden osallistaminen
- Kehykset (luonnonselfiet, %-luvut, taideteokset, esim. muurahaisen tai hämähäkin rakentaminen)
- Lämmittelyjuttu: sano numero, 5 ja 10 välillä -> ravista oikea jalka esim 6 kertaa, sit vasen jalka, oikea käsi ja vasen käsi. Seuraavalla ”kierroksella” 5 krt, sit 4 krt jne
- Lopuksi: puhuva käpy (ainoastaan se, jolla käpy kädessä saa puhua)
Materiaaleja (esim. robottiohjelmoinnin komennot)
Laitoin sinne muutama eri kieliversiota eri tehtävistä. Saatte vapaasti muokata niitä!
Opi ulkona ympäri vuoden: http://www.outdoorteaching.com/sv/vara-bocker/butik/e/36/att-lara-in-aret-runt-finska/
Lintuhoukutin: https://www.suomenlintuvaruste.com/p1389-birdcall-fi.html
FB:ssä on muutama hyvä ryhmä, jossa paljon ideoita:
Lajikortteja voi ladata täältä: http://ulkoluokka.fi/materiaalit/
MAPPA: https://mappa.fi/fi/etusivu
Maria Svens/Kvarkens naturskola on tehnyt hienoa oppimateriaalia ruotsinkielen opetukseen: http://svenskanu.fi/laromaterial/harjoitukset/naturligtvis/
Mariaa saatte kiinni tällä sähköpostilla maria.svens@naturochmiljo.fi jos haluatte tietää lisää tai tilata Mariaa kouluunne pitämään ulko-opetusta ruotsiksi J
Otattehan yhteyttä mikäli teillä on jotain kysyttävää aktiviteeteistä! sara.kall@kokkola.fi
Kommentit
Lähetä kommentti