Kädet multaan
Teimme puutarhahommia kahdessa vaiheessa. Ensin huhtikuun alussa istutimme pareittain joko herneen- tai auringonkukanversoja ihan koulussa naposteltavaksi. Kaikki saivat ruokalasta saadut mustat muoviastiat alustakseen, jolle levitettiin multakerros, ja sen päälle siemeniä. Vielä yksi kerros multaa, ja perusteellinen kastelu. Se kasvamisen ihme on aina yhtä kiehtova. Varsinkin, kun tuloksen voi itse syödä.
Jatkovaiheessa jokainen sai oman pienen ruukun, johon pantiin itämään joko chilipaprikan tai kehäkukan siemeniä. Nämä purkit saa todistustenjaon yhteydessä kotiin parveke- tai pihakasviksi.
Tuo punainen symboli kasvatusalustojen yläpuolella symboloi keskuskoulun remonttia… Eli maalattavan ulkoseinän ikkunat peitettiin muovilla. Sattuikin kiinalaisennäköinen teippimuodostelma kohdalle J…
Jukka, keskuskoulun 4A
Valokuvista animaatioihin
Alkusyksystä otin käyttöön luokalle hankitut halppisdigikamerat, joilla räpsittiin kuvia ulkona ja sisällä erilaisista kuvausryhmille annetuista teemoista. Näitä sitten ihasteltiin joukolla, ja näytettiin jopa vanhemmille luokan yhteisessä vanhempainillassa.
Keväällä aloimme perehtyä animaatioidenteon ideaan ja käytäntöön. Katselimme ensin erilaisia netistä löytyneitä animaatiomalleja, ja tämän jälkeen syvennyimme stop motion- eli pala-animaatiotekniikkaan.
Muodostimme jälleen kerran arpomalla ryhmät, jotka aloittivat kehitettävän tarinan työstämisen. Tämän jälkeen mietittiin, miten tarina toteutetaan pahvista tai paperista leikatuilla hahmoilla, kuvilla, puhekuplilla jne. jne. Tarina kuvattiin kiinnittämällä em. digikamerat kiinteisiin pöytätelineisiin, ja räpsimällä kuvia em. hahmoista. Nämä kuvat vietiin lopuksi tietokoneille ja tehtiin Windows Live Movie Maker- ohjelmalla animaatioksi. Äänet elokuviin tehtiin jälkiäänityksenä Audacity- ohjelmalla. Lopuksi kaikki ryhmät saivat ihailla toistensa tuotoksia.
Toivomukseksi jäi, että kouluille hankittaisiin linsenssit johonkin hieman parempiin animointiohjelmiin, tai että opetustoimen software- centerin kautta olisi mahdollista itse asentaa parempia freewareohjelmia animaatioiden tekoa varten.
Jukka, keskuskoulun 4A
Teimme puutarhahommia kahdessa vaiheessa. Ensin huhtikuun alussa istutimme pareittain joko herneen- tai auringonkukanversoja ihan koulussa naposteltavaksi. Kaikki saivat ruokalasta saadut mustat muoviastiat alustakseen, jolle levitettiin multakerros, ja sen päälle siemeniä. Vielä yksi kerros multaa, ja perusteellinen kastelu. Se kasvamisen ihme on aina yhtä kiehtova. Varsinkin, kun tuloksen voi itse syödä.
Jatkovaiheessa jokainen sai oman pienen ruukun, johon pantiin itämään joko chilipaprikan tai kehäkukan siemeniä. Nämä purkit saa todistustenjaon yhteydessä kotiin parveke- tai pihakasviksi.
Tuo punainen symboli kasvatusalustojen yläpuolella symboloi keskuskoulun remonttia… Eli maalattavan ulkoseinän ikkunat peitettiin muovilla. Sattuikin kiinalaisennäköinen teippimuodostelma kohdalle J…
Jukka, keskuskoulun 4A
Valokuvista animaatioihin
Alkusyksystä otin käyttöön luokalle hankitut halppisdigikamerat, joilla räpsittiin kuvia ulkona ja sisällä erilaisista kuvausryhmille annetuista teemoista. Näitä sitten ihasteltiin joukolla, ja näytettiin jopa vanhemmille luokan yhteisessä vanhempainillassa.
Keväällä aloimme perehtyä animaatioidenteon ideaan ja käytäntöön. Katselimme ensin erilaisia netistä löytyneitä animaatiomalleja, ja tämän jälkeen syvennyimme stop motion- eli pala-animaatiotekniikkaan.
Muodostimme jälleen kerran arpomalla ryhmät, jotka aloittivat kehitettävän tarinan työstämisen. Tämän jälkeen mietittiin, miten tarina toteutetaan pahvista tai paperista leikatuilla hahmoilla, kuvilla, puhekuplilla jne. jne. Tarina kuvattiin kiinnittämällä em. digikamerat kiinteisiin pöytätelineisiin, ja räpsimällä kuvia em. hahmoista. Nämä kuvat vietiin lopuksi tietokoneille ja tehtiin Windows Live Movie Maker- ohjelmalla animaatioksi. Äänet elokuviin tehtiin jälkiäänityksenä Audacity- ohjelmalla. Lopuksi kaikki ryhmät saivat ihailla toistensa tuotoksia.
Toivomukseksi jäi, että kouluille hankittaisiin linsenssit johonkin hieman parempiin animointiohjelmiin, tai että opetustoimen software- centerin kautta olisi mahdollista itse asentaa parempia freewareohjelmia animaatioiden tekoa varten.
Jukka, keskuskoulun 4A
Kommentit
Lähetä kommentti