Elokuva

Elokuva- ja mediakasvatus sisältyy 5.luokkalaisten kulttuuriopetussuunnitelmaan. 
Yhteistyökumppaneitamme ovat mm. Vaasa Wildlife festival, http://elokuvakasvatus.fi/,  Elokuvakeskus BotniaDokkino.


Virtuaalinen aikamatka, miten se toimii? 

Aikamatka (25min.) löytyy Pohjanmaan lastenkulttuuriverkosto BARKin Youtube-kanavalta:


erityisesti 5.-6.luokille



Opettajamateriaali
Virtuaalinen aikamatka vuoteen 1807 luo oppimisympäristön herättääkseen oppilaan kiinnostuksen historiaan. Tämä oppimisympäristö luo myös mahdollisuuden ymmärtää historiallisia tapahtumia.
Aikamatka on kohtaaminen menneisyyden ja nykyisyyden välillä, mutta se on myös kohtaaminen kaikkien niiden välillä jotka osallistuvat aikamatkaan. Tällä kertaa tämä kohtaaminen on virtuaalinen, mikä luo toisenlaisen kokonaisuuden kuin aikamatka, jossa ollaan fyysisesti läsnä ja tehdään ja keskustellaan yhdessä. Virtuaalinen aikamatka voidaan tehdä osissa tai koknaisuudessaan.
Aikamatka on myös dialogi menneisyyden ja nykyisyyden välillä ja eri käytännön tehtävät tukevat tätä. Mutta se antaa myös mahdollisuuden keskustella menneisyyden ja nykyisyyden välillä, erityisesti koska kevät 2020 on ollut harvinainen.

Alta löytyy matematiikan tehtävän vastaukset sekä bonuslinkki.

Matematiikka

  1. Testaa miten pitkä kivenheitto on! Seiso pihalla ja heitä pallo tai omena ja koaso minne se päätyy. Testaa omalla askeleella miten pitkä heitto on!
  2. Tämä mitta on kortteri. Samaa mitta käytetään nykyään limsapurkeissa. Miten suuri mitta se on litroissa? Vastaus: 0,33l.
  3. Yksi kortterimitta on ¼ kannua. Kuinka monta litraa on kannu? Vastaus: 2,62l.

Bonusmateriaali:
Maatalousmuseo Sarkalla on verkkomateriaalia maanviljeykseen littyen, missä voi testata miten olisi pärjännyt maanviljelijänä entisaikaan sekä oppia mistä ruoka tulee.
________________________________________________________________________

VIRTUAALINEN AIKAMATKA vuoteen 1943
YLÄKOULULAISILLE


Virtuaalinen aikamatka löytyy Pohjanmaan lastenkulttuuriverkosto BARKin Youtube-kanavalta: 

https://www.youtube.com/watch?v=FvDhr_UI3cc&t=5s


Opettajamateriaali

Virtuaalinen aikamatka ”Kotirintama 1943” käsittelee toista maailmansotaa Suomessa kotirintaman näkökulmasta. Aikamatka on suunniteltu 8lk.

Aikamatka on kohtaaminen menneisyyden ja nykyisyyden välillä, mutta se on myös kohtaaminen kaikkien niiden välillä jotka osallistuvat aikamatkaan. Tällä kertaa tämä kohtaaminen on virtuaalinen, mikä luo toisenlaisen kokonaisuuden kuin aikamatka, jossa ollaan fyysisesti läsnä ja tehdään ja keskustellaan yhdessä. Virtuaalinen aikamatka voidaan tehdä osissa tai koknaisuudessaan.

Aikamatka on myös dialoogi menneisyyden ja nykyisyyden välillä. Kevät 2020 on luonut harvinaiset olosuhteet kaikille, mikä antaa mahdollisuuden keskustella ja mietttiä aikamatkan kysymyksiä; säännöstelystä ja talkoista. Miten säännöstely toimisi tänään? Miten tehdään töitä yhteisen hyvän eteen? Miten tämä eroaa vuodesta 1943? Mitä yhteyskohtia voidaan nähdä? Ja ennen kaikkea, millaisena näemme tulevaisuuden?


Tässä tehtävät sekä pari bonuslinkkiä

Säännöstely

Tehtävänne on miten säännöstely toteutettaisiin tänään, jos kriisi yhteiskunnassa ajaisi meidät vaikeaan tilanteeseen.

1. Mikä viranomainen hoitaisi säännöstelyä ja jakaisi kortteja? Valtio, kunta, joku muu?

2. Miltä kortit näyttäisivät? Mistä tulisi ensin pula ja mitä voisi käyttää sen korvikkeena (mistä tulisi pula; vessapaperista? Lääkkeistä (mitkä lääkkeet?) Mitkä ruokatavarat? Tai jotain muuta? Rajaa 5 asiaan, valitse sitten 1, jonka piirrät sekä tavaran että korvikkeen.

Propagandaa ja talkoovelvollisuus

Elokuvakeskus Botnia on koonnut nämä tehtävät.

Ensimmäinen tehtävä käsittelee propagandaa ja kahvia, kun taas toinen käsittelee sodanaikaista työntekoa ja jälleenrakennusta. Voit keskustella kysymyksistä luokassa opettajan johdolla, tai kotiopetuksessa ollessasi kirjoittaa vastaukset ylös.

Tehtävä 1:

Propagandaa ja kahvia

Propaganda on vaikuttamisen äärimmäinen muoto, jolla pyritään vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen esimerkiksi muuntelemalla totuutta, salaamalla tietoa tai jakamalla yksipuolista tietoa, kärjistämällä tai yksinkertaistamalla. Voit lukea lisää propagandasta ja sen tunnusmerkeistä täältä: 

https://mediakasvatus.fi/materiaali/mediavaikuttamisen-muotoja/

Suomessa on aina nautittu paljon kahvia ja olemmekin edelleen yksi maailman eniten kahvia juovista kansoista. Sitä kuluu vuosittain n.10 kg per henkilö.

Katso filmi kahvin historiasta Suomessa ja pohdi seuraavia kysymyksiä:

1. Millaisia propagandan tunnusmerkkejä löydät elokuvasta? Katso filmi tästä: Kahvia, Kahvia… Katkelmia kahvin historiasta Suomessa (Felix Forsman, 1951) 

https://elavamuisti.fi/aikajana/kahvia-kahvia

2. Pohdittavaa: Kuten filmillä näit, Suomi joutui sodan aikana elämään yli 6 vuotta ilman kahvia. Sen korvikkeena käytettiin yleensä sikuria (kasvi) ja paahdettua viljaa.

Ilmastonmuutoksen takia kahvin viljelystä ja saatavuudesta saattaa meidänkin tulevaisuudessamme tulla haastavaa. Mitä luulet, millaisia kahvin korvikkeita tulevaisuudessa tullaan nauttimaan?

Tehtävä 2:

Kaikkien talkoot

Kuten Annina alussa kertoi, oli kaikilla sota-aikana talkoovelvollisuus. Myös monet nuoret ja lapset tekivät töitä ja auttoivat eri askareiden parissa. Katso alla oleva filmipätkä talkoovelvollisuudesta ja pohdi seuraavia kysymyksiä:

1. Mitä eri työtehtäviä ja askareita näet filmillä?

2. Minkä ikäisiä ihmisiä näet työssä?

3. Näetkö yhtäläisyyksiä tämän päivän Covid-19 tilanteen ja sota-ajan suomen kanssa?

Katso filmi tästä (vain 3 ensimmäistä minuuttia): Jälleenrakennus (mykkäfilmi ilman ääntä)(1941) 

https://areena.yle.fi/1-50237882

_________________________________

Bonuslinkit:

Tuusulan Lottamuseolla on virtuaalinen näyttely ”Sairasjunan matkassa”: 

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/inspectorbros360/Lottamuseo+-+Ulkon%C3%A4yttely+360%CB%9A/Lottamuseo+-+Ulkonayttely+360%CB%9A.html

Tuusulan Lottamuseolta löytyy myös paljon muuta materiaalia virtuaalisesti Lotta Svärd-järjestöstä: 

http://www.lottasvard.fi/

Kansainvälisesti Imperial War Museum (Lontoo) löytyy materiaalia kotirintaman elämästä Iso-Brritanniassa toisen maailman sodan aikana (englanniksi): 

https://www.iwm.org.uk/learning/resources/the-1940s-house




Kommentit