|
MITÄ ON KULTTUURIKASVATUS?
Koulun kulttuurikasvatuksen perustana on valtakunnallinen
perusopetuksen opetussuunnitelma, joka määrittelee opetuksen perustaksi
suomalaisen kulttuurin. Opetuksen tulee tukea oppilaan kulttuuri-identiteetin
rakentumista ja osallisuutta yhteiskunnassa ja globalistuvassa maailmassa.
Opetuksen tulee myös kehittää oppilaan kykyä arvioida asioita kriittisesti,
luoda uutta kulttuuria sekä uudistaa ajattelu- ja toimintatapoja.
Luokkahuoneen sijasta lapsi tai nuori voi oppia
erilaisissa ympäristöissä. Kulttuurikasvatuksessa taide ja kulttuuri sekä
taidelähtöiset menetelmät tarjoavat oppimisympäristön tai välineen minkä tahansa kouluaineen opetukseen.
Kulttuurikasvatus mahdollistaa lapsille ja nuorille kulttuurin kokemisen ja
tekemisen osana koulupäivää. Se tukee lapsen ja nuoren kasvua rohkeaksi,
luovaksi, kriittiseksi ja ilmaisuvoimaiseksi oppijaksi. Kulttuurikasvatus
koskee kaikkia peruskoulun luokka-asteita.
KULTTUURIKASVATUSSUUNNITELMA
- takaa tasa-arvoisen mahdollisuuden osallistua ja
tutustua taiteeseen ja kulttuuriin
- taidot ymmärtää, arvioida ja käyttää kulttuuria
kehittyvät ja kyky lukea median ja ympäröivän maailman välittämiä viestejä
vahvistuu
- tukee kulttuuri-identiteetin kasvua ja
kulttuurikompetenssin kehittymistä
- paikallinen lähikulttuuri ja kulttuuriperintö
tulevat tutuiksi
- opettaa myös ymmärtämään kulttuurien moninaisuutta
- kulttuuri ja taide edistävät muiden aineiden
oppimista tuomalla uusia tapoja ja menetelmiä
- lisää kouluviihtyvyyttä, tarjoavat onnistumisen
kokemuksia ja vahvistavat luovuutta ja itsetuntoa
- tarjoaa keinoja itseilmaisuun ja asioiden
käsittelyyn
- toimii syksyllä 2016 käyttöön otettavissa perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa työkaluna, joka tarjoaa monia mahdollisuuksia
opetussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseen
- vakiinnuttaa kulttuuri- ja taidesisältöjä koulun
arkeen
- tekee kulttuurikasvatuksesta koordinoitua ja
ennakoitavaa
- helpottaa opettajan työtä, koska sisältö ei riipu
yksittäisen opettajan tai koulun kiinnostuksesta tai taloudellisista
mahdollisuuksista
- perustuu paikallisten opetus- ja
kulttuuritoimijoiden yhteistyöhön, joten se tarjoaa valmiita verkostoja
monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentamiseen sekä laaja-alaisten
osaamisalueiden ja ilmiölähtöisen oppimisen toteuttamiseen
VAASAN PAIKALLINEN KULTTUURIKASVATUSSUUNNITELMA
Kulttuurikasvatussuunnitelma täydentää opetussuunnitelmaa ja tekee koulujen kulttuurikasvatustyöstä tavoitteellista. Sen toteutuminen takaa kaikille oppilaille samat osallistumisen mahdollisuudet. Kulttuurikasvatus koskee kaikkea opetusta, ei vain taide- ja taitoaineita. Se myös yhdistää eri oppiaineita.
Kulttuurikasvatussuunnitelman tavoitteena on taata kaikille vaasalaisille lapsille ja nuorille tasa-arvoinen mahdollisuus kokea ja osallistua monipuolisesti paikalliseen kulttuuriin ja taiteeseen. Kulttuurikasvatus antaa muun muassa taidon ymmärtää, arvioida ja käyttää kulttuuria. Samalla kyky lukea median ja ympäröivän maailman välittämiä viestejä vahvistuu. Paikallinen lähikulttuuri ja kulttuuriperintö tulevat oppilaille tutuiksi. Yhteisen suunnitelman avulla kulttuurikasvatuksesta tulee koordinoitua ja ennakoitavaa. (http://kulttuurikasvatussuunnitelma.fi/)
Kulttuurikasvatus liittyy moniin opetussuunnitelman tavoitteisiin, sen avulla oppimisympäristöt ja opetuksen työtavat monipuolistuvat. Laaja-alainen osaamisalue L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu painottaa kulttuuriperinnön arvostamista ja kulttuuri-identiteetin rakentamiseen pyrkiviä sisältöjä. Kulttuurinen pääoma on osa laaja-alaista osaamista.
Vaasan suomenkielisen perusopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelma perustuu paikallisten opetus- ja kulttuuritoimijoiden yhteistyöhön. Suunnitelmassa pyritään turvaamaan tietty määrä kulttuurikasvatusta jokaiselle vaasalaiselle peruskoululaiselle. Yhteistyökumppaneita ovat mm. kaupunginkirjasto, kaupunginorkesteri, kaupunginteatteri, museot sekä muut kulttuuritoimijat. Osa kulttuurikasvatussuunnitelman sisällöistä on maksullisia, näihin kukin koulu osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan.
Kommentit
Lähetä kommentti